علل ایجاد آسیب های قرنیه و عوارض آن

قرنیه به زبان ساده، حکم پنجره‌ای را دارد که جلوی چشم قرار گرفته است. قرنیه یا عنبیه که همان بخش رنگی چشم است مردمک را می‌پوشاند و خود از پنج قسمت تشکیل شده است، وقتی از خراش یا سائیدگی قرنیه صحبت می‌کنیم منظورمان آسیب بیرونی‌ترین قسمت قرنیه است. سائیدگی و خراش‌ها معمولا به وسیله برخورد ناخن، برس‌های آرایش چشم، برخورد شاخه درختان، مالیدن چشم و تصادفات ایجاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا درباره آسیب های قرنیه صحبت کنیم با ما همراه باشید.

آسیب های قرنیه

علت به وجود آمدن آسیب های قرنیه

گرد و غبار یا ذرات دیگری که در هوا هستند، می توانند سطح قرنیه را خراش دهند، ذرات یا اشیایی که به داخل پلک بالایی وارد می شوند، ممکن است باعث پارگی قرنیه شوند. صدمه به قرنیه به هر شکل، می تواند بینایی را کاهش دهد.خشکی چشم هم احتمال ساییدگی قرنیه را افزایش می دهد. آسیب های قرنیه معمولا با احساس جسم خارجی در چشم، درد و ناراحتی و قرمزی در چشم، حساسیت به نور، ریزش اشک، پلک زدن مداوم و تاری دید همراه است.

آسیب های روزمره و کوچک، اغلب یکی دو روزه خوب می شوند، اما حدودا یک هفته زمان می برد تا آسیب های جدی تر ترمیم شوند. نکته مهم این است که نباید در حین ترمیم چشمایتان را بمالید و یا در حالی که چشم در مرحله ترمیم است از لنزهای تماسی استفاده نکنید. اگر از زخم قرنیه غفلت کنید، تخریب بافتی می تواند درون قرنیه نفوذ کند و باعث بروز عفونت به داخل کره چشم شود در این صورت ممکن است بینایی فرد به طور دائم از دست برود.

عوارض آسیب های قرنیه

به گزارش آسان طب آسیب های قرنیه یکی از عوامل اختلال بینایی محسوب می شوند و تنها در آمریکا سالانه بیش از 100 هزار پیوند قرنیه انجام می شود. این در حالی است که یک سوم از پیوندها موفق هستند و به تعداد کافی اهدا کننده قرنیه سالم وجود ندارد. پیش از این تلاش های ناموفقی برای ساخت قرنیه کامل از طریق کشت سلولی انجام گرفت، اما محققان دانشگاه استنفورد به جای تولید قرنیه سالم به سراغ کشت آن رفتند این محققان پس از برداشت چند سلول والد قرنیه از چشم اهدا کننده، سلول ها را در یک ظرف حاوی یک محلول گرم قرار می دهند تا سلول های جدید قرنیه را بسازند. محققان امیدوارند روزی سلول های قرنیه را به صورت انبوه تولید و نگهداری کنند تا در صورت نیاز بدون اتلاف وقت بتوان قرنیه آسیب دیده را ترمیم کرد.

آسیب های قرنیه

حدود هفت درصد آسیب های قرنیه را پیشامدهای ناشی از کار مثل کوفتگی، زخمی شدگی، ورود جسم خارجی به چشم، سوختگی ها و ضربه خوردگی ها تشکیل می دهند. حوادث چشمی تقریبا علت حدود یک سوم نابینایی ها هستند. در کارهای خاص برخی از آسیب های چشمی بیشترند، به عنوان مثال مکانیک ها، تراشکارها یا چکش کارها بیشتر در معرض اصابت اجسام خارجی و در نتیجه آسیب قرنیه هستند.

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 7 خرداد 1397برچسب:آسیب های قرنیه, | 16:48 | نويسنده : Bahar |